Menu Zamknij

Korzyści z TRE u dzieci

Korzyści z TRE u dzieci w zależności od liczby sesji

Tłumaczenie przez Psycholog Małgorzata Szczyglak na podstawie wyników badań i opracowania Dr Melanie Salmon

Wstęp

Dr Melanie Salmon - Korzyści z TRE dla dzieci
Dr Melanie Salmon

Ćwiczenia TRE wywołują drżenia mięśni lędźwiowo-udowych umiejscowionych głęboko w miednicy. Mięśnie te gromadzą wszystkie stresy z naszego życia. Jeśli nie umożliwi się im drżeń, pozostają one napięte a do mózgu wysyłany jest sygnał informujący o tym, że niebezpieczeństwo wciąż jest obecne”. Relaksacja mięśni lędźwiowo-udowych sygnalizuje mózgowi i całemu systemowi nerwowemu, że niebezpieczeństwo minęło i adrenalina nie musi być już wydzielana. Drżenie to jedyny naturalny sposób, by ten ważny mięsień mógł się rozluźnić i poinformować system nerwowy, że jest bezpiecznie i można się całkiem zrelaksować.

Drżenie to nasz naturalny, wbudowany mechanizm relaksujący i wstrzymujący wydzielanie adrenaliny. Badana pokazują, że sesje TRE wykorzystując ten mechanizm przynoszą poprawę samopoczucia już po kilku sesjach. Im więcej ćwiczeń, tym efekty są wyraźniejsze i utrzymują się dłużej.

Jednakże po to by odczuć w pełni i na trwałe pozytywne zmiany, ćwiczenia TRE powinny trwać co najmniej 3 miesiące i odbywać się regularnie 3 razy w tygodniu. Korzyści są bezpośrednio związane z liczbą sesji TRE.

Raport zmian obserwowanych po ćwiczeniach TRE u dzieci

Raport powstał na podstawie obserwacji dr Melanie Salmon. Przez 6 lat badała ona wpływ ćwiczeń TRE na dzieci w zależności od liczby wykonanych sesji. Badania były prowadzone w RPA. Brały w nim udział dzieci różnego pochodzenia i o różnej pozycji społecznej.

Efekty ćwiczeń były następujące:

Po 6 sesjach (około 2 tygodnie) zaobserwowano

  • wyciszenie
  • odprężenie
  • poprawę jakości snu
  • zmniejszenie poziomu lęku

Poprawa utrzymuje się przez 1-2 dni po zakończeniu ćwiczeń. Zmiany tego typu są wynikiem głębokiej relaksacji mięśni wykorzystywanych w reakcji organizmu typu „walcz lub uciekaj”.

Po 12 sesjach (około 4 tygodni) zaobserwowano

  • utrzymujący się stan wyciszenia i odprężenia
  • zdrowy głęboki sen
  • znaczne zmniejszenie poziomu lęku
  • znaczne zmniejszenie objawów nadwrażliwości sensorycznej oraz ADD/ADHD
  • prawie całkowite ustąpienie bólów karku i pleców (wynikających z przyczyn psychosomatycznych i nadmiernego napięcia mięśni)
  • zmniejszenie bólów głowy i stawów
  • poprawę koncentracji i funkcji poznawczych

Następują pozytywne zmiany fizjologiczne, które przynoszą w ciele redukcję poziomu substancji związanych ze stresem. Obserwowane efekty utrzymują się dużo dłużej, ale na tym etapie nie są jeszcze trwałe (jeśli ćwiczenia TRE zostaną przerwane).

Po 18 sesjach (około 6 tygodni) zaobserwowano

  • poczucie ugruntowania i zrównoważenia
  • poprawę wszelkiego typu relacji
  • spójność z samym sobą i poczucie więzi z innymi
  • ogólną poprawę stanu zdrowia i samopoczucia wynikającą ze zmniejszenia poziomu stresu, poprawy odporności i regulacji ciśnienia krwi
  • zauważalną poprawę stanu psychicznego

Po 6 tygodniach poprawa staje się bardziej trwała i wyraźna. Powoduje zmianę nastawienia do życia i relacji międzyludzkich. Jednak, jeśli po 6 tygodniach ćwiczeń sesje TRE zostaną wstrzymane, stopniowo następować będzie powrót napięcia w mięśniach lędźwiowo-udowych i z czasem powrócą problemy ze stresem.

Po 36 sesjach (około 3 miesiące) zaobserwowano

  • trwałe ugruntowanie pozwalające na pozostanie skoncentrowanym wśród chaosu
  • umiejętność szybkiego powrotu do stabilności i spokoju po emocjonalnych/stresogennych przeżyciach
  • zrelaksowanie i akceptacja tego co przynosi życie
  • znaczące zmiany w zakresie wszystkich relacji spowodowane poprawą więzi i wzrostem tolerancji
  • uspokojenie, poprawa koncentracji i pamięci
  • prawie 100% poprawę u dzieci z nocnym moczeniem, ADD, ADHD i słabymi wynikami w nauce
  • poprawę stanu zdrowia we wszystkich obszarach (chroniczne dolegliwości jak cukrzyca i epilepsje stały się mniej dokuczliwe ze względu na obniżenie poziomu stresu, ciśnienie krwi uległo obniżeniu, objawy astmy znacząco się osłabiły).
  • wzrost kreatywności (skutek bardziej optymalnej pracy mózgu)
  • ćwiczący znowu zaczęli cieszyć się życiem

Po 3 miesiącach zmiany w mózgu, systemie nerwowym i fizjologii są trwałe a ćwiczący zauważa odmianę swojego życia (harmonia i równowaga homeostatyczna). Na tym etapie jest już mało prawdopodobne, że organizm wróci do wcześniejszego niezbalansowanego stanu, ponieważ teraz ciało na zdolność „informowania” kiedy drżenie jest niezbędne do „strząśnięcia” nowego stresu. Od teraz żyjąc w stresującym środowisku wystarczać będzie jedna sesja drżeń w tygodniu lub mniej – gdy nie ma wiele stresów.

Uwaga

Czas powrotu do równowagi  (jaki powyżej opisano) odnotowano u osób, które w przeszłości dotknięte były traumatycznymi przeżyciami np. fizyczną i/lub psychiczną przemocą lub wykorzystywaniem seksualnym. Przeżycia takie skutkują zakłóceniem integralności ciała i umysłu. W takich przypadkach TRE może być dobrym uzupełnieniem dla innych metod wymagających specjalistycznej wiedzy psychologicznej.

Czytaj więcej:
TRE dla dzieci
TRE – podstawowe informacje

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.